Thursday, October 22, 2009

Ujian Teknik Ikatan Tali

10 Oktober 2009 @ 0900 pagi.... Hari ini aku akan menjalani aktiviti Low Rope Course... dimana aku dan rakan-rakan akan membuat halangan menggunakan tali. Aku dan rakan-rakan akan membuat ikatan pada pokok dan membuat 4 halangan yang berbeza... Pada hari itu, hujan turun dengan lebatnya pada sebelah pagi dan aktiviti kami yang pertama adalah ujian ikatan dimana kami dibahagikan kumpulan untuk menjalani ujian tersebut. Saya termasuk dalam peserta ujian dalam kumpulan yang pertama.... Debaran mula terasa...sebelum ujian aku dan rakan-rakan sempat membuat latihan terakhir.... Aku bersama-sama 5 rakanku yang lain akan merasai ujian yang pertama...... Masanya telah tiba, aku rasa debaran semakin kuat.... apatah lagi bila masing-masing jadi gelabah semacam je.... Nasib baik tak takut sangat.... adalah sikit - sikit gementar je..... Sebelum ujian, kami ditaklimatkan bagaimana cara untuk ujian tersebut dibuat... setelah faham semuanya, kami pun menjalani ujian ikatan satu persatu mengikut kategori dan markah setiap ikatan... Diperiksa pulak kekemasan dan cara ikatan tersebut. Ada yang dapat markah penuh, ada yang suku... dan ada juga yang dapat setengah markah setiap ikatan yang disebutkan.... Tanganku mula bergetar kerana terlalu gementar agaknya... nak cepat takut tak cukup masa untuk mengikat tali tersebut. Aku rasa macam tak cukup tangan, bila sebut je jenis ikatan tali... aku jadi kelam kabut macam tak cukup tanah rasanya.... Alamak.... aku jadi hilang tumpuan bila terlalu ikutkan perasaan gementar ku.... Apalagi aku terasa macam kena renjatan sekejap... sejuk tangan ku macam dalam peti ice pulak.... apabila tiba ikatan bonus yang terakhir dan selesai.... aku rasa baru dapat udara panas dalam diriku.... lega rasa dah selesai seksaan ujian ikatan tali.... Aku rasa keadaan biasa dan dalam ujian adalah suasana yang sangat berbeza dan menjadikan seseorang itu ada yang jadi lupa dan panik.... seterusnya tersalah pilih teknik ikatan......hehehehe!!!!!!

No comments: