Friday, October 23, 2009

Outdoor First Aid

Aku pernah belajar tentang kegunaan first aid di zaman persekolahan dan semasa di Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur. Kedua-dua cara pembelajaran adalah berbaza. Juga dalam semester ini aku belajar lagi First Aid, dimana aku diperkenalkan lebih detail mengenai kegunaan setiap ubat-ubatan dan peralatan yang ada. Setiap kegunaan adalah berkait dengan kecederaan mangsa. Aku dapat ilmu yang sangat berguna buat aku walau dimana aku berada dan dalam pelbagai keadaan yang sukar kita jangkakan. Dalam semester ini aku belajar tujuan First Aid sebenar. Antaranya adalah untuk mengelakkan kecederaan mangsa bertambah teruk, mengurangkan kesakitan, mencegah jangkitan kuman dan banyak lagi. FIRST AID mempunyai makna yang tersendiri(F-First, I-Informed to, R-Render(provide), S-Simple / Safe, T-Treatment to, A-Avoid, I-Immediate, D-Death / Danger). Setiap orang yang menjadi First Aider bertanggungjawab mengawal keadaan semasa rawatan kecemasan, memastikan pesakit yang perlu rawatan lanjut segera dibawa ke Hospital,dan banyak lagi tanggunjawab yang perlu ada. Sebelum apa-apa berlaku peralatan dan ubatan yang perlu atau wajib ada hendaklah lengkap dalam Kotak First Aid. Setiap ubatan hendaklah diketahui kegunaan nya terlebih dahulu sebelum diberikan kepada mangsa. Kita mesti tahu apa yang berlaku kepada mangsa dan keadaan sebenar mangsa untuk diberitahu kepada doktor apabila memerlukan rawatan lanjut. Banyak perkara yang aku pelajari dalam sesi First Aid ni. Aku pun ada membawa First Aid kit kat dalam kereta dan satu kotak kat rumah untuk persediaan awal sekiranya berlaku kecederaan... Barulah aku tahu sebenarnya First Aid penting ada bersama kita apabila kita melakukan aktiviti yang boleh menyebabkan kecederaan dan sebagainya. Kita hanya merancang, tuhan yang menentukan segalanya.....

No comments: