Friday, October 23, 2009

Abseiling atau Rappelling

Apa yang pelajari di Pulau Kapas tidak berapa nak nampak sangat kerana kami tak pernah pun buat aktiviti tersebut. Tetapi apa yang aku pelajari kedua - dua perkataan ``Abseiling atau Rappelling`` adalah mempunyai maksud yang sama... Perbuatan yang sama dan menggunakan peralatan yang sama. Aku memang mudah takut dalam bab - bab yang melibatkan keselamatan yang aku tak berapa nak yakin..... Tapi bila aku telah mendalami dan diajar cara dan teknik sebenar, aku rasa macam tak berapa nak puas kerana aktiviti ini sangat seronok dan membuat aku release tension... Aku belajar cara menggunakan segala peralatan untuk aktiviti ini. Dalam masa yang sama aku dapat mempelajari perkara baru mengenai kegunaan peralatan yang ada dan keistimewaan nya yang tersendiri. Penjagaannya, aku ingat macam biasa je... lepas guna, masuk bag dah... Rupanya aku dan rakan-rakan kena berhati-hati dengan keselamatan peralatan tersebut.... harganya dah le boleh tahan, cara penyimpanan pun boleh tahan juga. Walau apapun aku dapat pelajaran baru..... cara penjagaan yang betul dan langkah-langkah keselamatan semasa memegang atau menggunakan peralatan tersebut. Aku tak sangka setiap peralatan tersebut mempunyai nilai yang sangat berharga yang tidak pernah aku terfikir sebelum ini. Setelah aku melakukan aktiviti ini, baru aku sedar betapa pentingnya keselamatan peralatan abseiling sebelum kita melakukannya....Peralatan selamat barulah terjamin keselamatan kita melakukan aktiviti.... Seronok giler.... Sebelum ni tengok Pasukan Unit Tindak Cepat dan Smart Team je yang buat, sekarang aku pun dah buat..... Best....!!!!!!

No comments: