Thursday, October 22, 2009

Aktiviti Orienteering

30 Sept.2009 @ 0900 pagi... Seawal pagi aku dah bangun dan bersiap untuk aktiviti Orienteering..... Hujan turun dengan lebatnya, menyukarkan aku untuk sampai pada masa yang telah ditetapkan... Tetapi alhamdulillah aku berjaya juga akhirnya sampai di Bukit Cerakah tepat pada waktunya... tetapi hujan masih lagi tak berhenti... aku dan beberapa orang kawan dan budak - budak degree buat persiapan untuk aktiviti kami pada hari ini... Aku menunggu masa untuk bersama kawan-kawan lain pergi berkumpul di pondok berhampiran dengan kawasan penanaman padi di Bukit Cerakah.... Taklimat penggunaan peralatan dan juga sekali lagi kami belajar menggunakan kompas dan peta. Kami juga diingatkan sekali lagi oleh Pensyarah supaya jangan tersilap kod semasa tiba di kawasan check point setiap tempat. Aku orang kelima yang dilepaskan untuk aktiviti Orienteering... Setelah aku mencatat setiap kawasan yang telah ditetapkan, aku pun bergerak di check point yang pertama di kawasan tempat letak basikal... berpandukan peta dan kompas aku telah mengutarakan peta terlebih dahulu dan untuk mengetahui arah pertama yang akan aku lalui. Aku dapat arah je, terus bergerak dan aku berjaya ke check point yang pertama dan seterusnya aku terus ke CP yang ke 2, Surau.. Mujurlah aku dapat tahu juga kat mana letak surau kawasan tersebut.... Mudah juga le kerja aku pada hari tu... Selepas itu, aku pergi ke kawasan CP3 di Taman haiwan.... fuh!!!! aku rasa macam mendaki gunung plak.... penat tu...!!!!! Dah lama tak buat aktiviti, stamina pun kurang le... Aku tiba di Taman Haiwan dan adalah seekor burung Kakak Tua tu.... Asyik bercakap je.... Aku dan Ati tak layan pun sehingga kami jumpa flag CP3, dia kata kami bodoh le plak.... Saya rasa coz kami tak layan dia kot..... Dahle kami penat nak melayan dia plak.... Takde masa nak buat semua tu... Perjalanan diteruskan dan aku tiba di kawasan CP4 Kolam Renang.... Kemudian kami berpandukan peta memudahkan kami tiba di setiap CP dengan jayanya. Tiba di CP5, aku meneruskan perjalanan ke CP6 .... Aku meneruskan perjalanan dan fuh!!!! macam bawa batu le pulak kaki.... Ku kuatkan semangat dan fikirkan benda yang indah bakal kuperolehi.. aku meneruskan perjalananku..... macam tak jumpa je CP6.......Tapi aku jumpa Cik Fauzi, Mala dan Kak kamisah sepanjang perjalanan menuju ke kawasan yang sama.... Akhirnya aku berjaya tiba di kawasan CP6.. Kat CP6 ada dua flag, tapi berbeza kod... aku tengok peta dan arahan semula untuk memastikan kod yang betul baru aku punched pada Control Card aku. Selepas itu aku meneruskan ke CP7 yang mana aku kena pergi ke jalan mula aku masuk ke CP6... Terasa penat yang tak terkira.... kalau boleh dalam masa yang sama aku nak berguling-guling je turun bukit.... nak cepat sampai le katakan..... Akhirnya aku sampai di CP7, aku kena memanjat Pondok Tinggi pulak... Juga ada 2 flag yang berbeza kod yang bakal mengelirukan kami semua.... aku check semula kod dan baru punched. Kemudian aku pergi CP8 Rumah Bermusim..... Macam nak masuk je kat dalam tetapi, takut sesat pulak nak cari jalan balik...... Aku terus menghala ke CP9.... dan CP yang terakhir Rumah Perak CP10..... Fuh lega rasanya aku telah selesai dengan tugasanku.... Aku pergi ke CP asal dimana acara dimulakan..... Alhamdulillah, aku dapat menyudahkan tugasanku dengan berbekalkan ilmu yang telah kupelajari.....

No comments: