Thursday, October 22, 2009

Sesi Orienteering

Hari ini 12 Sept. 2009 jam 0830hrs, kami mengadakan sesi pembelajaran di Maktab PDRM Cheras. Kami belajar bab orienteering..... Hari ini sekali lagi aku belajar menggunakan kompas bersama peta untuk mencari kawasan. Aku dan kawan - kawan pernah belajar semasa di Pulau Kapas, sebelum aktiviti meredah hutan kat Pulau.... Hari ini sekali lagi kami diajar cara nak baca kompas, segala isi perutnya perlu...mesti tahu.... Aku belajar teknik dan cara asas untuk navigation menggunakan peta dan kompas. Dalam masa yang sama aku dapat menguji kekuatan fizikal... maklumlah dah lama aku tak buat aktiviti yang melibatkan pergerakan yang pantas.....Umur pun dah meningkat ke tahap yang ........ hehehe!!!!! Aku juga belajar beberapa teknik yang standard digunakan semasa pertandingan. Pelbagai jenis acara Orienteering yang aku pelajari iaitu; (i)Line /Sting Orienteering,(ii)Cross Country, (iii)Score Orienteering,(iv)Relay Orienteering,(v)Street Orienteering,(vi)Trail Orienteering dan (vii)Mountain Orienteering. Setiap satu acara mempunyai peraturan dan teknik tersendiri. Menarik bila belajar tapi berdebar juga apabila kami kena buat aktiviti ni sorang-sorang nanti di Bukit Cerakah.... Tidak ketinggalan juga aku diberi pendedahan kepada peralatan-peralatan Orienteering yang perlu ada pada setiap acara Orienteering.Antara peralatannya ialah;(i)Orienteering Map, (ii)Orienteering Compas,(iii)Control Flag/Marker,(iv)Punches,(v)Control Card,(vi)Control Discription,(vii)Whistle and (viii)Red Pen. Semua peralatan mempunyai kepentingan dan kegunaan yang tersendiri... Saya juga didedahkan kepada langkah-langkah keselamatan semasa acara orienteering daripada garisan permulaan hingga ke garisan penamat.... Sekiranya ada yang tak balik-balik ke tempat asal semasa aktiviti dalam masa yang telah ditetapkan, maka adalah penyelamat-penyelamat yang akan menyelamat dan memandu arah pulang..... Selesai satu bab..... Selepas kelas kami ada percubaan di kawasan sekitar Maktab PDRM menggunakan teknik - teknik yang telah diajar...... Tarikh telah ditetapkan pada 30 Sept. 2009 Jam 0900 pagi di Bukit Cerakah, kami akan menjalankan aktiviti Orienteering.... Sorang-sorang.....Takutnya....

No comments: