Friday, October 23, 2009

Budak Belajar Tenggelam

Pada awal pembelajaran Outdoor Recreation aku dan kawan-kawan telah menjalani latihan water confident di Kolam Renang UiTM Shah Alam. Ramai di kalangan kami sudah lama tidak berenang, lama tak jumpa kolam renang dan ada juga yang tak pandai berenang. Dalam masa yang sama ada juga yang fobia jumpa air.... hehehe!!!! Pantang jumpa... mesti nak terjun..... Walaupun suatu ketika dulu aku pernah dan tahu teknik berenang, tetapi aku dah lama tak jumpa kolam renang dan apatah lagi nak berenang.... jauh sekali... Bila ada je aktiviti ni aku jadi rasa takut pun ada, risau pun ada.... maklumlah takut tenggelam dalam kolam tu tak timbul-timbul... aku dan rakan - rakan dibekalkan pakaian keselamatan yang dikenali sebagai PFD (Personal Flotation Device) yang bakal membantu kami untuk terapung dalam air kolam. Aku pada awalnya tak guna PFD, tetapi bila takde rasa keyakinan diri... aku pun menggunakannya..... aku pun rasa confident bila mengunakan PFD walaupun aku rasa malu kerana pada masa yang sama ada beberapa orang budak-budak kecil yang belajar berenang dalam kolam tersebut. Tapi apa aku nak kisah ..... dia bukannya tau pun aku tak pandai berenang... Aku belajar teknik pernafasan dalam air dan cara untuk berenang.... Aku dan rakan-rakan beratur di tebing kolam renang dan memulakan aktiviti.. Aku juga cuba untuk meyakinkan diri untuk berenang tanpa bantuan PFD, tetapi aku gagal pada hari itu untuk menimbulkan keyakinanku.... Tapi aku nekad mesti berani untuk latihan yang seterusnya kelak.. Aku juga diajar cara nak menyelamatkan rakan yang lemas atau hanyut menggunakan tali dan teknik balingan ke arah mangsa. Hari ini aku telah belajar beberapa perkara yang dah lama aku tinggalkan semenjak alam latihan sebelum bekerja sebagai anggota PDRM.... Aku bersyukur kerana aku dapat belajar semula dan sedar kepentingan keyakinan diri dalam apa juga yang kita lakukan mesti ada untuk kejayaan yang lebih cemerlang....

No comments: