Thursday, October 22, 2009

Ikatan Oh Ikatan...

Aku tak pernah tahu pun jenis-jenis ikatan yang pernah aku gunakan dalam kehidupan harianku.. Aku mula belajar jenis-jenis dan teknik-teknik ikatan dalam semester ini dalam ``Outdoor Recreation``. Aku mula diperkenalkan dengan beberapa ikatan yang aku tak pernah dengar tapi aku pernah gunakan. Antara ikatan yang aku perlu tahu ialah ikatan buku sila(Reef knot), tindih kasih(Bowline), Ikatan Nelayan(Fisherman`s knot-single,double), angka `8`(Figure of Eight),Double Figure Of Eight-single Loop,double Loop, ikatan Manok(Clove Hitch) dan banyak lagi... Itu antara yang terpenting yang perlu aku ketahui teknik dan jenis-jenisnya. Aku dapat tahu kami akan ada ujian cara ikatan tali semasa aktiviti Low Rope Course nanti. Aku dan rakan-rakan selalu diingatkan supaya sentiasa membuat latihan ikatan supaya bila tiba masanya memudahkan segala tugasan untuk rope course..... Aku dan rakan-rakan memahirkan diri dengan segala ikatan yang ada.... Tetapi maklumlah, bila tinggal je tak latih diri... mula le lupa.... bukan lupa je...jadi keliru dan macam-macam masalah timbul.... Bila ulangkaji bersama kawan-kawan, apa yang dibuat semua menjadi... Aku terfikir apa akan jadi pada hari ujian nanti. Adakah aku akan berjaya untuk menempuhinya dengan baik. Tak sabar menanti hari yang bersejarah itu.... Aku bersama-sama kekawan semua sentiasa membuat latihan ikatan bersama-sama setiap kali ada perjumpaan pada hujung minggu. Itu pun kalau tak sibuk dengan aktiviti lain semasa kuliah hujung minggu di UiTM Shah Alam...... Berdebar-debar menanti ujian yang mendatang..

No comments: