Monday, October 26, 2009

Rekreasi Luar

Dalam semester ini, aku belajar banyak perkara mengenai aktiviti rekreasi luar yang boleh kuaplikasikan kat luar. Pada awal semester aku membayangkan betapa sukarnya aktiviti-aktiviti yang bakal aku jalani untuk melengkapkan aktiviti yang wajib aku lakukan untuk mendapat marakah daripada 70% yang telah ditetapkan. Terpulang pada aku sendiri samada aku nak penuh kea tau sekadar melepas batuk ditanggan saja. Tetapi mengikut apa yang telah aku ketahui, dalam subjek ini aku akan dapat banyak pengalaman yang sangat berguna untuk diri di masa akan dating. Aku dapat mempelajari asas-asas rekreasi yang boleh aku digunakan di masa depan. Aku diprkenalkan dengan konsep asas rekreasi luar, antaranya ialah camping, mountain biking, memancing, berenang, rope course, abseiling / repalling. Aktiviti rekreasi luar boleh dilakukan dimana – mana pun juga antaraanya, hutan, taman, gunung dan bukit, sungai dan tasik, laut dan pulau, gua dan banyak lagi. Aku juga diberi maksud rekreasi luar mengikut pendapat cerdik pandai yang telah membuat kajian mengenai rekreasi luar. Kebayakan aktiviti rekreasi luar dilakukan adalah untuk pengalaman individu atau kumpulan bergantung kepada tujuan masing – masing dan interaksi antara satu dengan yang lain. Aktiviti rekreasi luar adalah perkara yang paling menyenangkan, dimana setiap individu bakal memperoleh pengalaman yang indah selepas melakukan aktiviti yang telah dirancang dan akan menjadi kenangan yang boleh dikongsikan bersama-sama dengan individu lain. Pelbagai jenis aktiviti yang boleh dilakukan oleh setiap individu, antaranya tracking aktiviti, social aktiviti, artistic aktiviti, survival replay dan banyak lagi. Dalam aktiviti rekreasi luar, kita dapat mengeratkan lagi hubungan di antara individu yang telah lama kenal mahupun yang baru dikenali. Dalam masa yang sama dapat mempelajari pelbagai teknik atau dapat belajar bagaimana hidup bekerjasama dengan orang lain dalam mencapai apa yang telah ditetapkan dalam sesuatu aktiviti yang dianjurkan. Apapun yang dilakukan, setiap individu bakal mendapat pengalaman yang bakal mereka simpan dalam kenangan yang abadi dan boleh dikongsikan bersama dengan rakan-rakan yang lain. Pengalaman yang sangat indah dan pengajaran yang telah diterima, maka dapat diaplikasikan untuk diri sendiri dalam kehidupan harian. Walauapapun yang dilakukan, ianya akan memberikan kesan yang sangat mendalam dan mekar dalam ingatan sampai bila-bila tak kira di mana juga kita berada dan akan menjadi panduan untuk aktiviti yang bakal kita jalankan di suatu masa nanti. Sekiranya diberi peluang untuk berkumpul dengan keluarga mahupun kawan-kawan, anjurkanlah satu aktiviti yang lebih memberikan kesan yang mendalam yang boleh mengeratkan lagi hubungan silaturrahim antara sesame kita.......

No comments: